• دولت و ملت ، همدلی و همزبانی

مطالب تصادفی

سایت های مرتبط

 
آرشيو اخبار مهارت مقابله با خُلق منفي

مهارت مقابله با خُلق منفي

   مهارت مقابله با خُلق منفي - قسمت اول

 

     "سارا دانشجوي سال دوّم است. او رشتة تحصيلي خود را دوست دارد و ارتباط خوبي نيز با دوستان خود دارد. سارا اخيراً احساس مي‌كند بي‌حوصله شده و دست و دلش به كار نمي‌رود. بيشتر دوست دارد بخوابد و برخلاف هميشه از بيرون رفتن با دوستانش لذّت نمي‌برد."

     آيا شما نيز تا به حال چنين علايمي را تجربه كرده‌ايد؟ آيا در آن زمان احساس غمگيني مي‌كرديد؟ آيا خسته بوديد؟ آيا كارهايتان عقب افتاده و دست و دلتان به كار نمي‌رفت؟ آيا حتّي حوصلة افراد خانواده‌تان را نيز نداشتيد؟ آيا دوست نداشتيد از جايتان بلند شويد؟

     مي‌توان گفت كه تقريباً هر كسي در طول زندگي خود گاهي چنين روزهايي را تجربه مي‌كند. با اين‌كه چنين شرايطي براي هر كسي پيش مي‌آيد و معمولاً طبيعي است، ولي در صورتي كه تكرار شود يا مدت زيادي طول بكشد، مي‌تواند به زندگي، كار و روابط وي با ديگران لطمه بزند.

     از طرف ديگر، همين علائم مي‌توانند نشانه‌هايي از يك مشكل جدّي‌تر به نام اختلال افسردگي باشند. افسردگي اختلال نسبتاً شايعي مي‌باشد كه حتماً بايد توسط روان‌شناس يا روان‌پزشك تشخيص داده شده و درمان شود.

  • علائم افسردگي

افسردگي علائم متعددي دارد و بر تمام ابعاد زندگي تأثير مي‌گذارد. علائم افسردگي را مي‌توان به صورت زير دسته‌بندي كرد:

الف) تأثير افسردگي بر احساسات شخص علائم و نشانه‌هاي زير را به‌وجود مي‌آورد:

  • غمگيني؛
  • اضطراب، نگراني و دلواپسي؛
  • احساس گناه (وقتي كاري خوب پيش نمي‌رود، فرد افسرده احساس مي‌كند كه كوتاهي كرده و مقصر است)؛
  • خشم و عصبانيت؛
  • نوسان خُلق (وضعيت رواني و حال فرد افسرده بدون دليل خاص يا با كمترين دليل تغيير مي‌كند و گاهي خوب و گاهي بد است)؛
  • احساس درماندگي (اعتقاد به اين‌كه هيچ كاري از دستش برنمي‌آيد و هيچ‌كس نمي‌تواند به او كمك كند)؛
  • احساس نااُميدي (اوضاع هميشه همين‌طور خواهد ماند يا بدتر خواهد شد. آينده تاريك است و اميدي به آينده نيست)؛
  • احساس بي‌تفاوتي (بي‌تفاوتي نسبت به نزديكان و كساني كه فرد آنها را دوست دارد).

ب) تأثير افسردگي بر وضعيت جسماني فرد، علائم و نشانه‌هاي زير را به‌وجود مي‌آورد:

  • افزايش يا كاهش خواب؛
  • افزايش يا كاهش اشتهاء؛
  • افزايش يا كاهش وزن؛
  • يبوست؛
  • تغيير در عادت ماهانه در خانم‌ها؛
  • كاهش تدريجي ميل جنسي.

ج) تأثير افسردگي بر رفتار فرد، علائم و نشانه‌هاي زير را به‌وجود مي‌آورد:

  • گريه كردن بدون دليل خاص يا با كمترين دليل؛
  • كناره‌گيري از ديگران و انزوا (فرد افسرده تنهايي را به شركت در مهماني و بودن در كنار ديگران ترجيح مي‌دهد)؛
  • زود از كوره در رفتن و عصباني شدن؛
  • نداشتن انگيزه (به‌صورت بي‌توجهي و هميت ندادن به آن‌چه كه قبلاً براي فرد مهم بود، نمايان مي‌شود)؛
  • عدم‌توجه به آراستگي و وضعيت ظاهري؛
  • لذّت نبردن از آن‌چه كه قبلاً مورد علاقه بود (اگر فرد قبلاً از خريد، تماشاي تلويزيون، گردش و ... لذّت مي‌برد، حالا هيچ‌يك از آن كارها باعث خوشحالي فرد نمي‌شود)؛
  • مصرف بي‌روية دارو؛
  • مشكل در كار، تحصيل، خانه‌داري و زندگي روزمره؛
  • خستگي، نداشتن توان و انرژي؛
  • مشكل در تصميم‌گيري؛
  • مشكل در تمركز (فرد افسرده به‌سختي مي‌تواند بر كاري، مانند مطالعه تمركز داشته باشد و به آساني حواسش پرت مي‌شود)؛
  • مشكل در حافظه.

د) تأثير افسردگي بر افكار و باورهاي فرد، علائم و نشانه‌هاي زير را به‌وجود مي‌آورد:

  • اعتقاد به اين‌كه يك فرد "شكست‌خورده" است و هيچ موفقيتي در زندگي نداشته است؛
  • انتقاد از خود (فرد افسرده براي هر اتفاق بدي خود را سرزنش مي‌كند)؛
  • نااُميدي (اعتقاد به اين‌كه آينده تاريك است و هيچ تغيير مثبتي اتفاق نخواهد افتاد)؛
  • درماندگي (اعتقاد به اين‌كه هيچ‌كس نمي‌تواند به او كمكي كند و خودش نيز كاري از دستش برنمي‌آيد)؛
  • اعتقاد به اين‌كه موجود بي‌ارزشي است و به هيچ دردي نمي‌خورد.

     بايد توجه داشت كه فرد افسرده ممكن است همه يا بخشي از علائم فوق را داشته باشد. علائم افسردگي از فردي به فرد ديگر متفاوت بوده و هر كس بخشي از اين علائم را تجربه مي‌كند. هر قدر تعداد اين علائم در يك فرد بيشتر بوده و نيز شديدتر باشند، شدّت افسردگي نيز بيشتر است.

- اگر برخي از اين علائم را تجربه مي‌كنيد، به موارد زير توجه كنيد:

  • اگر تعداد علايمي كه تجربه مي‌كنيد كم است؛
  • اگر مرتباً تكرا نمي‌شوند؛
  • اگر بيشتر از چند روز طول نمي‌كشند؛
  • اگر مشكل جدّي در كار و توانايي‌هاي شما ايجاد نمي‌كنند؛
  • اگر ناراحتي شما علّت خاصي دارد (براي مثال، از دست دادن كسي يا چيزي، شكست در كار يا تحصيل و نظاير آن، مشكل در روابط شما با افراد ديگر مثلاً بگومگو با همسر، تغييرات هورموني مانند نزديك شدن به زمان عادت ماهانه در خانم‌ها)، احتمالاً غمگيني و بي‌حوصلگي شما غيرعادي و بيمارگونه نيست و احتياج به درمان خاصي نداريد. در چنين شرايطي احتمالاً توصيه‌هايي كه در اين متن آمده است مي‌توانند به شما كمك كنند. در غير اين صورت، و يا در صورتي كه پس از به‌كار بردن توصيه‌هاي ذكر شده باز هم اين حالات ادامه داشت، بهتر است براي بررسي بيشتر به يك متخصص (روان‌شناس يا روان‌پزشك) مراجعه كنيد.
 
 
 
 
  • طرز فكر افراد مي‌تواند احساس و درنتيجه رفتار آنها را تعيين كند.

به نظر مي‌رسد افراد مختلف در يك موقعيت مشابه، به طرز متفاوتي رفتار كرده، احساس متفاوتي داشته و افكارشان متفاوت است. پس بهترين راه براي تغيير احساس (و در نتيجه رفتار) كسي، تغيير افكار اوست. برای تغییر افکار نیاز به کمک یک متخصص است.

در ادامه ی مبحث مهارت مقابله با خلق منفی، توصیه هایی که به شما کمک می کند حالتان بهتر شود، ذکر می شود.

                                  

                                                                                                            ادامه دارد...

 

 

 

 

 

 

پربازدیدترین مطالب

بازديدكنندگان

امروز: 158
اين هفته: 158
هفته‌ي گذشته: 929
اين ماه: 3033
ماه گذشته: 2418
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1

اوقات شرعی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.